Artikler

Frydenbø og Equinor har sammen forbedret sikkerheten til livbåter

Skrevet av Frydenbø Forward | Apr 2, 2025 6:14:25 AM

I perioden 2012–2020 gjennomførte Frydenbø og Equinor et omfattende samarbeid for å forbedre sikkerhet, ytelse og pålitelighet for motorene i livbåtene på offshore-installasjoner. Hovedfokus var å avdekke årsaker til tekniske utfordringer som ble oppdaget samt å implementere effektive tiltak for å forbedre integritet og fremdriftsegenskaper til livbåter uten å måtte sjøsette dem.

 

Utfordringen

 

Svekket motorytelse og fare for havari. I perioden 2010-2011 erfarte en plattform flere utfordringer med Sabb Lister L4T-motorer, som omfattet startproblemer, redusert trekkraft og motorfeil. I samarbeid med Equinor (den gang Statoil) utførte Frydenbø i 2012-13 systematiske tester i marine miljøer, der flere års typisk vedlikeholdstesting ble gjenskapt i en akselerert test under kontrollerte forhold. Tilstands-utvikling i denne testen viste det samme som for reelle, negative funn på denne motortypen i livbåter. Deretter ble motoren testet med belastning i samme maritime miljø. Resultatene viste at motorene måtte ha minst 50 % belastning og operere i 15 minutter ved denne belastningen (i en total 25 minutters test) for å unngå forringelse av ytelse og motortilstand.

Equinor utførte også testing av trekkraft (“bollard pull”) på livbåter som hadde undergått samme vedlikeholdstesting på tomgang / uten motorbelastning, på offshore-installasjoner over flere år, der redusert trekkraft ble målt/dokumentert.

Inspeksjoner og tester avdekket altså at rutinemessig testing uten belastning, sammen med bruk av uegnet drivstoff, resulterte i betydelige skader som:

  • Nedsotet motor og fastlimt turbolader.
  • Korrosjon på komponenter.
  • Fastgrodde innsprøytningsdeler som pumper og injektorer.
  • Redusert motoreffekt (inntil 25%).

Copyright:Equinor
 

Hovedfunn etter systematisk testing

 

I forbindelse med inspeksjoner og testing av livbåtmotorer, ble det identifisert flere kritiske problemer på de tre første motorene som ble undersøkt.

 

Hovedfunnene inkluderte:

  • Fastgrodde wastegater i turboladere (vil ikke åpne ved for høy turbotrykk / kan skade motor).
  • Dårlig eller manglende bevegelse i innsprøytningsutstyr og pådragsmekanismer, som påvirket drivstoffinnsprøytningen og motorrespons/effekt.
  • Variabel ytre tilstand på dyser, som ikke nødvendigvis reflekterte potensielt dårlig indre tilstand pga «IDID» (Internal Diesel Injector Deposits).
  • Forringet motortilstand; Korrosjon, striper, polering og slitasje i sylinderforinger, som indikerte uheldige vedlikeholdsrutiner (ingen belastnings-mulighet)
  • Manglende motoreffekt, som reduserte motorenes pålitelighet og ytelse under nødsituasjoner.

.                                 

                                                                               

Som følge av disse funnene ble det iverksatt omfattende korrigerende tiltak sommeren og høsten 2013, hvor totalt 15 motorer på Statoils livbåter ble inspisert og forbedret.

Tiltakene omfattet:

  • Bytte av turboladere med tilhørende wastegate-systemer.
  • Skifting av dyser, dieselpumper og eksosdeler for å sikre riktig drivstoffinnsprøytning og effektiv forbrenning.
  • Utskifting av termostater for bedre temperaturregulering og driftssikkerhet.
  • Disse tiltakene bidro til å gjenopprette motorenes funksjonalitet, og la grunnlaget for forbedrede vedlikeholds- og testprosedyrer i fremtiden.

Ytterligere tilstandskartlegging

 

En egen Statoil TaskForce ble opprettet i 2017/18, der tilstands-kartlegging - på bakgrunn av Lister L4T-problemene - ble gjennomført på ca 20 livbåter med motortyper Statoil hadde flest av.
Resultatene viste grovt sett samme type funn som for Sabb Lister L4T, men med varierende alvorlighetsgrad.

 

Dette ble fulgt opp i 2019/20 med utvidet Taskforce, der de fleste av Statoil/Equinors resterende livbåter gjennomgikk et program med 3 hovedhensikter; avsoting av eksos-system (med nyutviklet tørris-metode) for å unngå «skorsteinsbrann», tilstandskontroll av motor/eksos-anlegg, samt avdekke behov for en motorbrems for å sikre god/varlig motortilstand.

Resultatene herfra avslørte både nødvendige motortiltak (overhalinger/utskiftning), samt behov for motorbrems.

Statoil/Equinor sendte også ut Safety alert for eventuell ekstern bruk / til andre operatører hvor de opplyste om problemstillingen knyttet til kald-testing av livbåtmotorer sammen med en anbefaling om hvordan man kan reduserer nedsoting av motorene.

Det ble videre opplyst om, og satt ned en arbeidsgruppe som sammen med Frydenbø utviklet en permanent løsning for å sikre driftssikkerheten til livbåtmotorene.

 

Løsning på problemstillingen

 

I samarbeid med Equinor, utviklet Frydenbø Dyno Engine Brake motorbrems for å sikre riktig belastning under rutinetester.

Dette tiltaket – sammen med endring til en bedre dieseltype med premium additivpakke - minimerer faren for sot- og oljedannelser, fastlåste komponenter og korrosjon, samtidig som motoreffekten opprettholdes.

Motorbrems har blitt installert fortløpende i livbåter fra 2020, og dens effektivitet og gunstige virkning på motortilstand har blitt bekreftet både ved rutine-testing samt ved vedlikeholds-inspeksjoner, der Equinor har samarbeidet med, og brukt Frydenbø i dette arbeidet.

 

Slik fungerer Dyno Engine Brake fra Frydenbø

 

Dyno Engine Brake, utviklet av Frydenbø, er et system som sikrer reell belastning på motoren under testing.

Dette forbedrer forbrenningsprosessen og forebygger uheldig sotoppbygging, oljerester og treghet i drivstoffsystemet.

Samt sørger for at evt. begynnende sylinderkorrosjon (pga saltholdig/fuktig sjøluft og eksos/kondens), minimeres/fjernes ved 14 dagers rutinetesting med motorbrems

 

Prinsipp og Funksjon:

 

  • Aktivering: Motorbremsen settes i gang før testing, og motstanden kan justeres fra 0 til 50–100 % av motorens kapasitet.
  • Hydraulikkteknologi: Systemet inkluderer en tilkoblet hydraulikkpumpe som strupes ved utløpet. Denne motstanden "krever" kraft fra motoren, som deretter omdannes til varme.
  • Varmehåndtering: Den produserte varmen ledes til et eksternt kjølevannssystem under testen, som sikrer effektiv kjøling.

 

Fordeler og Resultater:

 

  • Realistisk belastning: Motoren utsettes for forhold som etterligner reell drift, uten å måtte sjøsesste livbåten, noe som sikrer ytelse og god funksjon av komponentene.

  • Effektiv forbrenning: Belastning under testing gir en renere forbrenningsprosess, som minimerer risikoen for sotoppbygging og oljerester/dieselrester i eksos-system.

  • Begynnende sylinderkorrosjon (pga saltholdig/fuktig sjøluft og korrosiv eksos/kondens), minimeres/fjernes ved 14 dagers rutinetesting med motorbrems.

  • Forebygging av treghet: Mekanisk treghet forhindres ved testingens last-endringer, slik at god/bevegelig funksjon opprettholdes i gasspådrag-systemet, kabler og dieselpumper.

  • Kontinuerlig testing/dokumentasjon av integritet: I den nye forebyggende vedlikeholdstesten (ca. 30 min) logges  testparametre fortløpende – for kontroll og dokumentasjon av korrekt motorytelse og motorbrems-funksjon.

 

Fra 2021 presiserer også “NORSOK regulation S-001:2020+AC:2021”: «The Lifeboats shall be equipped with an engine that can be run at high speed (rpm) and load when stowed in the davit to prevent soot and coke build-up” 

 

 

Teknologikvalifisering og Implementering:

 

I samarbeid med Equinor har Frydenbø utført teknologikvalifiseringstester (TQP) for forskjellige motortyper og størrelser av Dyno Engine Brake. Mer enn 80 % av Equinors livbåtmotorer er levert av Frydenbø, og Dyno Engine Brake-motorbremsen er avgjørende for å sikre driftssikkerhet og god motortilstand ombord.

 

 

Resultater

 

  • Implementering av motorbrems: Mer enn 100 Dyno Engine Brake, motorbremser er installert hos Equinor.
  • Forbedret sikkerhet: Livbåtmotorene skal nå kunne opprettholde full motoreffekt.
  • Korrekt motor-ytelse monitoreres ved regelmessige vedlikeholdstester med motorbrems.
    Dette skaper trygghet for at livbåter som rednings-middel, vil fungere som tiltenkt ved eventuell skarp situasjon med evakuering bort fra installasjon.
  • Langsiktig vedlikehold: Regelmessige inspeksjoner og bruk av motorbrems har sikret effekten til motorene og redusert vedlikeholdskostnader.

 

Konklusjon

 

Samarbeidet mellom Frydenbø og Equinor har satt en ny standard for vedlikehold og testing av motorer i livbåter, noe som har resultert i betydelige forbedringer i både sikkerhet og ytelse. Dette partnerskapet har ikke bare fokusert på å løse eksisterende problemer, men også på å utvikle innovative løsninger som kan forebygge fremtidige utfordringer. Dyno Engine Brake, motorbrems, har vist seg å være en nødvendig løsning for å sikre pålitelighet, sikkerhet og lang levetid for livbåtmotorer. Denne teknologien har endret måten motorer testes og vedlikeholdes på, ved å tilby en realistisk belastning som etterligner faktiske driftsforhold. Dette sikrer at motorene alltid er i optimal tilstand, noe som er kritisk for å garantere sikker evakuering i nødsituasjoner. 

 

Vil du vite mer om Dyno Engine Brake? Kontakt oss

 

Kristian Herdlevær Aase

Head Of Internationale Sales

E-post: kha@frydenbo.no

Telefon: +47 455 01 755